Siirry pääsisältöön

Fablehtin tutustuminen


Tekstiiliala etenee kohti hiilineutraalisuutta – näin yhteiskunta voi vauhdittaa muutosta.


    Suomalainen tekstiiliala on matkalla kohti hiilineutraalisuutta, ja yritykset toimivat aktiivisesti päästöjen vähentämiseksi. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n johtava asiantuntija Satumaija Mäki kertoo, millä keinoilla yhteiskunta voi osaltaan vauhdittaa muutosta. 

Tekstiiliala voi omilla toimillaan vähentää päästöt liki puoleen nykyisestä. Jos tätä muutosta vauhditetaan, tekstiilialasta on mahdollista tehdä Suomessa hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. 

   



Koko toimialan muuttaminen hiilineutraaliksi on iso kokonaisuus, johon vaikuttaa monta asiaa. Suomessa tapahtuvassa toiminnassa iso merkitys on yritysten energiantuotannon valinnoilla. Päästöjä vähentävät myös tuotteiden elinkaaren pidentäminen, yritysten uudet toimintamallit, kuten vuokrauspalvelut, kuluttajien käyttäytymisen muutos sekä kierrätysmateriaalien sekä uusien ekologisten materiaalien käyttöönotto. 



                     



Satumaija Mäki listaa esimerkkejä toimista, joilla yhteiskunta voi vauhdittaa muutosta:  


 1.Vapaaehtoiset sopimukset ja sitoumukset edistämään päästöjen vähentämistä 


”Valtion ja tekstiilialan yhteisillä Green Deal -sopimuksilla voitaisiin yhdessä etsiä ratkaisuja, jotka edistävät alan muutosta.” 


2. Julkiset hankinnat painottamaan ilmastolle parempia ratkaisuja 


”Julkisilla hankinnoilla pystytään vaikuttamaan sekä suoraan että välillisesti. Julkinen sektori on yrityksille iso asiakas, joka voi näyttää esimerkkiä ja tuoda yrityksille referenssejä. 


Ympäristökriteerien painottaminen nykyistä enemmän kannustaisi päästöjen vähentämiseen. Tarvitsemme kuitenkin yhtenäisen menetelmän, jolla näitä ympäristövaikutuksia mitataan. Mittarien pitää myös olla kaikkien yritysten ulottuvilla, jotta osa esimerkiksi pienemmistä yrityksistä ei rajaudu pois hankinnoista. Hankinnoissa voitaisiin esimerkiksi painottaa pelkän hinnan sijaan elinkaaren aikaista kestävyyttä ja sen kautta kokonaisedullisuutta.” 


              

                 

3. Taloudellista tukea muutoksen tekijöille 

”Päästöjen vähentämiseen voidaan kannustaa esimerkiksi investointirahoituksella, lainatakauksilla tai suorana kehittämistukena. Tukipolitiikassa on tärkeää, että tuet soveltuvat tasapuolisesti eri aloille. 


Tekstiili- ja muotialan yritysten muutosta vauhdittaisivat tuet, joita suunnataan esimerkiksi uusiin liiketoimintamalleihin siirtymiseen, uusien ekologisten ratkaisujen kehittämiseen, tekstiilien kierrättämiseen tai uusien ekosysteeminen ja kumppanuuksien rakentamiseen.” 


              










4. Positiivinen verokohtelu vauhdittamaan palveluja 

                                       








”Muutokseen voidaan kannustaa myös vero-ohjauksella, joka suosii vaikkapa palveluja, jotka tähtäävät tekstiilituotteiden elinkaaren pidentämiseen. Esillä on ollut esimerkiksi alempi arvonlisävero korjauspalveluille.” 


5. Tietoa ja osaamista yrityksille ja kuluttajille 


”Jotta yritykset ja niiden asiakkaat pystyvät tekemään ilmastoystävällisiä valintoja, tarvitaan tietoa. Avoin julkisesti rahoitettu tieto ja sen jakaminen toimisivat yrityksille tukena sekä auttaisivat muuttamaan markkinoita ja kuluttajien toimintaa kestävämpään suuntaan. 


Yrityksissä tarvitaan myös uutta osaamista, joten on huolehdittava siitä, että järjestelmämme tarjoaa tarpeellista tutkinto- ja täydennyskoulutusta. Tekstiili-insinöörikoulutus on Suomessa ajettu alas, vaikka päästöjen vähentämiseen ja uusien ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittämiseen tarvitaan juuri teknistä tekstiiliosaamista. Uusien liiketoimintamallien kehittyessä yrityksissä tarvitaan myös vastuullisuusosaamista, kaupallista osaamista ja ymmärrystä materiaaleista.” 



❗ Lisää tietoa tiekartta tästä: STJM Hiilineutraali tekstiiliala tiekartta 



Tämä aihe on erittäin tärkeä ja menee rinnakkain seuraavan aiheen kanssa 😉⏩ 


Minä valitsin tämän aiheen, koska se on tosi lähellä seuravan aiheen 



      Näin ilmastonmuutos vaikuttaa tekstiilialaan 


    Tavoite on sama kuin Pariisin ilmasto­sopimuksessa: päästöjen vähentäminen 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja hiilineutraalius vuonna 2050. 


 

Tekstiiliteollisuuden hiilidioksidi­päästöt vähenisivät jopa 44  %, jos vaatteita käytettäisiin tuplasti pidempään. 

 


Tekstiili- ja vaateteollisuus tuottaa nykyään saman verran hiilidioksidipäästöjä kuin lento- ja laiva­liikenne ­yhteensä. Iso syyllinen on nopean syklin pika­muoti, joka on saanut kuluttajat laittamaan vaatteita kiertoon vain vähän käytön jälkeen. Samalla jätteenä poltettavaksi päätyy alati hupenevia, arvokkaita raaka-aineita.  

 
Valtaosa ­päästöistä tulee juuri raaka-aineiden tuottamisesta. 

 

Moni yritys on jo alkanut etsiä uusia liike­toiminta­mahdollisuuksia ja kehittänyt toimintaansa vastaamaan ajan henkeä. Erityisesti laadusta, eettisyydestä ja insinööriosaamisesta tunnetuilla suomalaisilla yrityksillä on nyt tilaisuus loistaa. 

 

Fablehdessä on muutamia hyviä esimerkkejä: 


  1. 1. Vaatteet uusiksi vaatteiksi 

 

Infinited Fiberin viime vuoden tuotekehityksen tulosta, tekstiili­jätteestä kemiallisesti kierrätettyä uutta kangasta. Infinited Fiberin teknologialla uutta tekstiili­kuitua voi tehdä vanhojen vaatteiden lisäksi esimerkiksi pahvista, joten sen asiakasyritykset voisivat kierrättää pois heitettyjen tuotteidensa lisäksi nettikaupasta kertyneet pahvijätteet. 

Tämä voi mullistaa monen suuren yrityksen globaalit ympäristövaikutukset, kun neitseellisten raaka­-aineiden käyttö korvattaisiin kierrätys­kuidulla. 

Infinited Fiber on saanut kuidun laadun jo niin hyväksi, että se on saanut yhteistyökumppaneikseen esimerkiksi H&M:n sekä yhden maailman suurimmista huonekalumyymälöistä, yhden maailman suurimmista urheiluvaatevalmistajista ja maailman johtavia farkkumerkkejä. 

 

Yksi edelläkävijöistä on Pure Waste, joka ­valmistaa mekaanisesti kierrättämällä kangasta, joka on tehty 100-prosenttisesti kierrätetyistä kuiduista. Yritys on laskenut, että sen valmistama t-paita säästää 2 700 litraa vettä uudesta puuvillasta ­valmistettuun paitaan verrattuna. 


  1. 2. Huoltaminen osaksi brändiä  

 

Huoltoon- ja korjaukseen firmoja. (yritys, uuden työpaikkoja) 

Huoltamalla vaate saa uuden elämän. 


  1. 3. Kuluttajien ohjaajat 

 

Esimerkiksi vaateyritys Makia on nostanut näyttävästi esiin No Sales -periaatteensa, eli se ei myy vaatteitaan koskaan alennusmyynnissä. Yritys perustelee käytännön kuluttajille sillä, että se tekee ajattomia, laadukkaita ja eettisesti valmistettuja tuotteita ja pitää hinnat yleisesti maltillisina.   

 

  1. 4. Kirpputori (verkkomyynti, Tori.fi, ja jne.) 

 

  1. 5. Helppo elämä lainaamalla 

 

Tarjoaa puolen vuoden pituisia määrä­aikaisia jäsenyyksiä ja kertalainausmahdollisuuksia. 

EsimerkiksiTuotteiden elinkaarta pidentää myös Reiman uusi Reima Play -palvelukokeilu, jonka se aloitti tämän vuoden maaliskuussa. Siinä Reima toimittaa kiireisille perheenäideille ja -isille kolme kertaa vuodessa kiinteää kuukausimaksua vastaan paketillisen säänmukaisia Reima-ulkovaatteita.  

Jokaisen pakkauksen mukana on Emmy ­Clothingin myyntipussi, johon pieneksi käyneet vaatteet voi pakata ja lähettää helposti kiertoon seuraaville käyttäjille. 




Tekstiilialan hiilijalanjälki-aihe menee päällekkäin ilmastonmuutokseen vaikutus tekstiilialaan - aiheen kanssa ja sillä on tärkeä rooli ja paikka tekstiiliteollisuuden ja teollisuuden kehityksessä yleensä 🙏 

Haluaisin ilmaista mielipiteeni 😀 


  1. 1. Täyttyy miettiä vaatteiden ja tekstiilituotteiden ostoksia. Ostaa laadukkaita tuotteita – joka pidentää käyttöaikaahuonolaatuisten tuotteiden ostaminen vaikuttaa vaatteiden nopean käyttöjakson lyhenemiseen.  

 

  1. 2. Pitäisi houkutella opiskelijoita opiskelemaan tekstiilialaan. Tulisi uusia ja tuoreita ideoita, valmistuisi uusia suunnittelijoita, joka antavat uusia ajatuksia ja jne.  

 

  1. 3. Luonnonväriaineiden käyttö kemiallisten aineiden korvaamiseksi 

 

  1. 4. Kierrätys ja uusiakäyttö - se on tärkeä asia tällä hetkellä 💪👌. 

 

  1. 5. Ompelimojen ja uusien yritysten perustaminen. 


 

Naiset ovat älytekstiilien kasvava kohderyhmä 


 

    Yli 45-vuotiaat naiset ovat älytekstiilien potentiaalinen kohderyhmä. Nämä asiat älytekstiilivalmistajien pitäisi heistä tietää. 

Digitaalisuus muuttaa ympäristöämme, ja älyvaatteet ja älytekstiilit ovat osa tätä muutosta. Menossa on visioinnin ja prototyyppien aika. 


”Nyt katsotaan, kuka löytää uuden teknologian kultajyvät”, VTT:n vanhempi tutkija Satu-Marja Mäkelä sanoo. 

Tällä hetkellä älyvaatteen teknologia voidaan liittää tekstiiliin periaatteessa kolmella eri tavalla: joko komponentti on erillinen elementti taskussa, osa kankaan rakennetta tai osa langan kuitua. 


Älytekstiileistä puhuttaessa vähemmälle huomiolle on jäänyt yksi potentiaalinen kohderyhmä, yli 45-vuotiaat naiset, joilla on ostovoimaa ja aikaa toteuttaa itseään. Otimme selvää, mitä he haluavat älytekstiileiltä.  


1. Elämyksellisyyttä 

 

    Kun nainen on ohittanut ruuhkavuotensa, elämässä on taas vapautta ja vapaa-aikaa.  

”Uudesta vapaudesta osataan myös nauttia ilman huonoa omaatuntoa. Elämysten hakeminen ja nautinto nautinnon vuoksi on sallittua”, Inspirans Oy:n toimitusjohtaja ja tutkija Pirjo Ekman sanoo. 


Elämyksellisyys voi olla yksinkertaisesti sitä, että vaate on henkeäsalpaavan kaunis. Tällaiseen tarpeeseen vastaa esimerkiksi Cute Circuit, joka tekee kirjaimellisesti säkenöiviä asuja, eli iltapukuja, joihin on kirjottu led-valoja. 

Aalto-yliopiston väitöstutkija Emmi Pouta haastaa pohtimaan, mitä kaikkia aisteja älytekstiileillä voitaisiin puhutella. Miksei vaikkapa kaukosäädin voisi olla jonkinlainen kosketettava tekstiilipinta, joka kutsuu silittämään, painamaan tai rouhimaan? 

”Suhde älytekstiiliin voisi olla yhtä emotionaalinen kuin suhteemme lempivillapaitaamme”, Pouta sanoo.  


2. Vastuullisuutta 

 

    Ruuhkavuosien jälkeen nainen on vapaa, mutta hän ei ole itsekäs. Hän miettii tulevia sukupolvia ja haluaa vähentää kulutusta ja muovijätteen määrää. Hän haluaa käyttää vapautuneen ajan, energian ja varat vastuullisten valintojen tekemiseen.  

Älytekstiileissä tämä voisi tarkoittaa käsityöläisyyden, alkuperäisyyden ja luontosuhteen korostamista teknisyyden sijaan. Vastuullisuuden vaatimus aiheuttaa myös sen, että tämä nainen ei niinkään nauti omistamisesta, vaan vuokraamisesta, lainaamisesta ja säästämisestä. Siksi kaikki älyvaatteisiin lisättävä teknologia, joka helpottaa jakamistalouden toteutumista, todennäköisesti kiinnostaa.  

Naista kiinnostaa myös se, mitä vaatteelle tapahtuu, kun sitä ei voi enää käyttää. Ovatko siihen liitetyt komponentit ja eri materiaalit helposti eroteltavissa ja kierrätettävissä? 

”Tämä ikäryhmä on valmis myös maksamaan vastuullisuudesta”, Pirjo Ekman sanoo. 


3. Sujuvuutta urbaaniin arkeen 

 

    45 vuotta täyttäneistä suomalaisnaisista yli 63 % asuu kaupungissa. Urbaani nainen kaipaa älytekstiileiltä ominaisuuksia, jotka helpottavat kiireistä elämää. Tällainen voisi olla vaikka älytakki, jonka Levi”™s ja Google ovat kehitelleet. Takki voidaan yhdistää sovelluksella kännykkään, ja näin takki toimii käyttöliittymänä. Käytännössä se tarkoittaa vaikkapa sitä, että hihansuuta napauttamalla takin kantaja voi kuunnella hänelle tulleet viestit. 

Tommy Hillfiger taas myy aurinkopaneelein varustettua takkia, joka lataa kännykän akun aurinkoenergialla.  

Näiden esimerkkivaatteiden kohdalla olennainen kysymys on, miten ne muotoillaan ja myydään juuri naisille. VTT:n Satu-Marja Mäkelä muistuttaa, että nainen haluaa myös teknisen vaatteen olevan kaunis. 

”Naisia ei puhuttelee tekninen robottilook.”  


4. Mukavuutta ja helppoutta 

 

  Nykyään kuluttamisen motiivina voi olla puhtaasti helppous ja mukavuus, ja digitalisaatio tuo jatkuvasti uusia ratkaisuja tähän tarpeeseen. Kukaan ei enää paheksu tai kummastele siivouspalvelun käyttäjää, ja valmisruoka on vähittäismyynnin nopeimmin kasvava tuotesegmentti.  

Siksi älyvaatteiden valmistajien pitäisi erityisesti miettiä, millä uusilla tavoilla elämää voisi helpottaa. Kehitteillä ovat esimerkiksi farkut, jotka helpottavat suunnistamista värisevien taskujen avulla ja sohva, joka kertoo, milloin on aika jaloitella.  

Tai miltä kuulostaisi anti-aging-voide, jota ei tarvitse levittää, koska se on osa vaatetta, jonka puet yllesi?  


5. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä 

 

    Kun eletty elämä alkaa näkyä ja tuntua kehossa, nainen on valmis investoimaan aikaa, vaivaa ja rahaa omaan hyvinvointiinsa.  

Älytekstiilejä on kehitetty eniten juuri tätä tarvetta silmällä pitäen. Markkinoilla on monia kehon toimintoja ja suorituskykyä mittaavia älyvaatteita. Yksi tällaisten vaatteiden valmistaja on suomalainen MyontecMyontecin älyvaatteet perustuvat EMG-teknologiaan, joka mittaa liikkeen aktivoitumista lihaksissa. Näin treenaaja saa suorituksestaan enemmän irti, koska oppii treenaamaan oikein.  

Vaatteisiin voidaan liittää myös ilmanlaatua mittaavia sensoreita, jotka varoittavat, kun esimerkiksi päivän UV-annos alkaa täyttyä tai ilmansaasteita on liikaa.  

Nykyinen teknologia mahdollistaa käyttäjänsä lämpötilaa tasaavien tekstiilien valmistuksen. Tuhannen taalan kysymys on, voisiko tällaisesta teknologiasta löytyä helpotusta esimerkiksi vaihdevuosioireisiin. 





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Valokuvaus

Valokuvien luominen    

Villahame

  Villahameen ompelu     Halusin kokeilla ommella hameen villakankaasta, ja halusin oppia tekemään muotolaskoksia ja vyötärökaitaleen. Minä löysin mallin Burdalehdestä. Se malli oli puuvillakankaalle. Halusin tehdä lämpimän hameen samalla kaavalla, mutta villakankaasta ja vuorellisen. Ensi piirsin kaavat, ja sitten leikkasin päälikankaan ja tein vuorikankaasta lyhyemmän, kuin päälikankasta.  Sitten ompelin hameen ohjeen mukaisesti. valmiiksi lrikattu kangas sovittanut kokoa laita vurikangas (sama kuin takissa)

Ompelimo Oliinassa työharjoitteluaika

  Ompelimossa Oliina     Syyskuussa minä sain työharjoittelupaikan Ompelimo Oliinassa. Siellä on omistajana Jenny Sainio. Hän on opettanut minua paljon, antanut minulle paljon erilaisia neuvoja ja ohjeita. Opin tekemään monia erilaisia töitä - korjausompelua, vetoketjunvaihtoa, ompelemaan pieniä lastenvaatteita ja muita erilaisia töitä. Minulla on ollut kivaa kuusi viikkoa 👍  Työharjoittelun aikana tuli paljon ideoita ☝ Minä sain paljon kehitettyä ompelutaitoa, jota minä voin käyttää jatkossa! Lastenvaatteiden projekti  kietaisubodyn ohje ja kaavat kankaitten leikkuu    valmis tuotte - Kietaisubody lasten vaatteita Vuorikankaanvaihto nahkatakkiin suunnittelua vuorikappaleitten leikkaus vuoren kiinnytys takkiin  Maskit kaava valmiit maskit Vetoketjunvaihto harjoitus Työhousut korjaus Paikan ompelu (jos on reikiä) housujen takaosan korjaus farkkujen paikkaaminen  Pipoon ompelu trikoopipon ompelu resorien ompelu takkiin